Nasze kochane jelita – dlaczego warto o nie dbać i za co są odpowiedzialne

Czy zastanawialiście się kiedyś za co odpowiadają nasze jelita i dlaczego warto by się nimi zainteresować? Sama kiedyś nie zwracałam na to uwagi, do czasu jak zaczęłam interesować się tematem dożywienia ich poprzez probiotyki i prebiotyki, a także tym, że jelita muszą być szczelne żebyśmy nie mieli problemów np. z cerą, trawieniem itd.

Na pierwszy rzut oka możesz sobie zadawać pytanie: O co jej chodzi??? A o to mi chodzi, że musimy zwracać uwagę na to co jemy (ważna jest dieta bogata w warzywa i owoce, kiszonki, błonnik, musimy się ruszać i nawadniać się) i jak nasze jelitka zareagują na każdy pokarm. Oczywiście każdy z nas jest inny i inaczej będzie reagować, ale ważne jest to żeby były zdrowe i silne ponieważ odpowiadają w głównej mierze za naszą odporność.

Od dziecka przyjmowałam dużo antybiotyków, do tego kuracje hormonalne i leki (uwierzcie dużo tego było), ale nigdy nie zdawałam sobie sprawy, że w tym czasie należy przyjmować probiotyki. Kiedyś nie mówiono o tym głośno tak jak teraz więc moja odporność była bardzo kiepska. Ciągle były przeziębienia, grypa, angina, ospa wietrzna itd. i cały czas antybiotyki, ale nigdy nie brałam probiotyków. Więc jak ja miałam mieć silną odporność i w ogóle zdrowe jelita?

Gdy zaczęłam wdrażać się w tematy medyczne, poprzez czytanie książek, artykułów, rozmowy z mądrymi głowami, czyli lekarzami i dietetykami usłyszałam od jednej osoby, że zasada jest jedna: ile dni bierzesz antybiotyk czy leki, tyle tygodni powinno się brać probiotyk. Dodatkowo, żeby probiotyki miały super moc potrzebują pokarmu, czyli prebiotyków, żeby zachodził proces symbiozy (po polsku – probiotyk to pracownik, prebiotyk to pieniądze, czyli żeby pracownik dobrze pracował potrzebna mu dobra płaca). Moje pytanie: Jak to??? Otóż musimy tak naprawdę całe życie przyjmować je żebyśmy byli silni i zdrowi oraz nie mieli problemów zdrowotnych.

Czym są probiotyki? A czym prebiotyki i synbiotyki i jaka jest między nimi różnica?

To tak w skrócie po fachowemu:

Probiotyki: to wyselekcjonowane żywe kultury bakterii lub drożdży, najczęściej bakterie kwasu mlekowego, których zadaniem jest korzystne dla zdrowia działanie w przewodzie pokarmowym przez immunomodulację (stymulację układu odpornościowego) oraz zachowywanie prawidłowej mikrobioty.

O naturalnych probiotykach, często mówi się np. w kontekście kiszonek. Ale tak na prawdę nie można nazwać ich probiotykami, gdyż nie wiemy, jakie dokładnie szczepy są w środku, nie przeszły one badań. Kiszonki są zdrowe, ale probiotykami nie są !!! Probiotyki dopuszczone do sprzedaży mają na opakowaniu produktu symbol z konkretnym szczepem. Musi się na nim obowiązkowo znaleźć także nazwa rodzaju, gatunku i szczepu bakterii, której zjedzenie ma nam przynieść konkretne korzyści.

Prebiotyki: to substancje obecne w jedzeniu lub wprowadzane do jedzenia, aby pomagać w rozwoju prawidłowej mikrobioty jelit i poprawić w ten sposób zdrowie. Prebiotykiem może być naturalny składnik diety, np. skrobia, błonnik pokarmowy, białka, tłuszcze, oligo- i polisacharydy. Prebiotyki są oporne na działanie enzymów trawiennych w przewodzie pokarmowym – w niezmienionej formie docierają do światła jelita, by tam karmić bakterie.

Synbiotyki: są połączeniem probiotyków i prebiotyków w jednym preparacie. Czyli dostajemy dwa w jednym: pożywkę i bakterie, które dobrze na niej rosną.

Dodatkowo: Czy wiedzieliście, że jelita są nazywane naszym drugim mózgiem??? Nie?? To już wiecie!!! Są nie tylko odpowiedzialne za naszą odporność, ale również za procesy trawienne, wytwarzanie witamin, dobre samopoczucie i procesy starzenia. Czyli jednym zdaniem musimy dbać o florę bakteryjną jelit.

A teraz najważniejsze !!! Dlaczego akurat preparaty Sanprobi???

Stosuję je od blisko 10 lat, są naszą lokalną firmą, produkty są wysokiej jakości, które są przebadane naukowo, co mnie bardzo przekonuje i 2 lata temu poznałam zespół, z którym obecnie współpracuję 😊

Więc jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej na temat poszczególnych produktów, kieruj się na bezpośrednią stronkę firmową Sanprobi lub poczekaj jeszcze troszkę i będzie dostępny na blogu wpis o każdym probiotyku, który znajduje się w ofercie.

Źródło:
Broń się! Jak dbać o swoją odporność. Margit Kossobudzka, Katarzyna Staszak. Wydawnictwo Agora SA, 2021.

Foto: Marek Dudek


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *